HOME> 研究プロジェクト/Research projects

途上国の産業人材育成と技術・職業教育
Industrial Skills Development and Technical and Vocational Education in Developing Countries.


この研究のねらい [English]
アフリカでは、1990年代以降、基礎教育が急激に普及し、現在では、ほとんどの国で就学率は90%を超えています。また、資源輸出が好調だった2000年代の半ば以降、経済も急速に成長しました。
しかし、資源に依存した経済成長は、付加価値の高い製造業の需要につながりにくく、多くの国では、いまだに大多数の人が、インフォーマル・セクターの不安定な仕事に就いています。これまでのところ、拡大した教育は、個人が安定した雇用を得ることにも、国が高い技術力に立脚した経済を確立することにも十分貢献できていません。
教育が本当の意味で社会から求められている知識や技能を伝える場となるには、何が欠けているのか?教育と労働市場のミスマッチはどこで起きているのか?学校を卒業した人たちはどのような理由で、どのような仕事についているのか?
こうした疑問に答えるため、本研究チームでは、教育学、経済学、心理学、社会学など、多様な学問の知見を集め、多面的、総合的な分析を試みています。

取り上げている主なテーマ:
◆職業技術教育訓練(TVET)と雇用
 ・公的なTVET機関に学ぶ人々の学習動機、進路  
 ・徒弟や企業研修などで身に付ける技能と学校教育の比較  
 ・労働市場の技能需要とTVET校の教育のミスマッチの特定
◆製造業労働者の技能アセスメント
 ・業種特定な技能の測定モジュール開発とアセスメントの実施  
 ・製造業労働者の問題解決能力の総合的測定方法の検討  
 ・業種横断的な認知的・非認知的能力と業種特定技能の相関的評価  
 ・TVET校カリキュラムや技能標準の分析と提言


「アフリカにおける産業人材育成と技能評価」

ページトップに戻る

About this research
In Africa, thanks to the rapid expansion of access to basic education since the 1990s, nowadays, the enrolment rates have exceeded 90% in most of the countries. Also, since the middle of the 2000s when the export of mineral resources prospered in this continent, economies have grown significantly.
However, the economic growth dependent on resources is difficult to lead to the demands for high value-added products, and a large part of the African workforce still engages in insecure informal sector jobs. This fact indicates that expanded basic education hasn’t contributed enough to secure employment for individuals or establishment of technological basis for manufacture-led economic growth.
What lacks for education to become the site for transmitting knowledge and skills demanded in the society in a true sense? Where do mismatches between the school and the labor market happen? What kind of occupations do school-leavers engage, for what kind of reasons?
To answer these questions, this research team conduct research from multi-dimensional and comprehensive approaches, inviting expertise from various disciplines such as education, economics, psychology, and sociology.

Specific topics worked on under this research project:

◆Technical and Vocational Education and Training (TVET) and employment
 ・Motivations for learning and career paths of formal TVET students.
 ・Comparative research between skills acquired through apprenticeship
  and firm-based training and those through formal education.
 ・Identification of gap between skills demand from the labor market and
  TVET training.
◆Skills assessment of manufacturing workers
 ・Development of assessment module on sector-specific vocational skills.
 ・Exploration of approaches for comprehensive assessment of problem
  solving skills of manufacturing workers.
 ・Combined assessment of cognitive, non-cognitive,and sector-specific
  vocational skills.
 ・Analysis of TVET curriculum and occupation standard and policy
  proposals based on it.


"Industrial Skills Development and Skills Assessment in Africa"

ページトップに戻る



研究チーム / Research Team

ページトップに戻る


比較教育学の認識論と学問観
Epistemology and Practices of Comparative Education


・平成21〜24年度 科学研究費補助金(基盤A)助成事業研究報告書
「発展途上国教育研究の再構築:地域研究と開発研究の複合的アプローチ」
  [報告書全文]
  1.はじめに
  2.座談会(杉村美紀、服部美奈、森下稔、山田肖子、山内乾史)
  3.モルディブ調査の目的・意義・経緯−(森下稔)
  4.島国における教育選択−(山田肖子、Krishna Pangeni)
  5.小規模国家モルディブにおけるイスラーム教育の展開−(服部美奈)
  6.民主主義の定着課程における市民性教育の課題−(森下稔)
  7.モルディブ フィールド顛末記−(鴨川明子)


プロジェクトに関するリンク / Links related to the Project
関連著書 / Shoko Yamada’s publications on Comparative Education

ページトップに戻る


ページトップに戻る