HOME> 出版物一覧/Publications > 分類別一覧のページ/Categorized lists

援助・開発支援  Aid and Development Policies

Yamada, Shoko 「SDG4形成過程の言説分析に基づくグローバル・ガバナンス再考」『国際開発研究』25巻1・2合併号 (招待論文)(査読あり) p.p. 17-33 2017
 Yamada, Shoko  “Post-2015 and SDG framework: Shifting focus to the learners’ skills and knowledge.” NORRAG News, No. 54, pp. 30-32. 2016
Yamada, Shoko
(Ed)
Post-Education-For-All and Sustainable Development Paradigm: Structural change and diversifying actors and norms.
London: Emerald Publishing
2016
山田肖子
(訳,解説)
『教育省のガバナンス』Sack, Richard and Mahieddine Saidi (1997). Functional analysis (management audits) of the organization of ministries of education. UNESCO
pp. 87,東信堂
2015
Yamada, Shoko (Ed) Multiple Conceptions of Education for All and EFA Development Goals: The processes of adopting a global agenda in the policies of Kenya, Tanzania, and Ethiopia.
pp. 255,VDM Publisher
2010
山田肖子 (単著) 『国際協力と学校-アフリカにおけるまなびの現場』
pp. 230,創成社新書
2009
山田肖子 「万人のための教育(Education for All: EFA)」国際開発目標が途上国内で持つ意味-エチオピア国における政府と家計へのインパクト-』pp. 26,政策研究大学院大学 (GRIPS) 2007
Yamada, Shoko Educational Finance and Poverty Reduction: The cases of Tanzania, Kenya, and Ethiopia.
pp. 26,GRIPS Development Forum Discussion Paper Series, No. 9.
2005
山田肖子 「教育セクターにおける公共財政とPRS」
pp. 24-43,笹岡雄一・山田肖子・平尾英治著『アフリカにおける貧困削減の制度形成』
GRIPS開発フォーラムディスカッションペーパーNo. 7.
2005
Yamada, Shoko “Making Sense Of The EFA From A National Context – Its Implementation, And Impact on Households In Ethiopia –” in Baker, David P. and Alexander W. Wiseman (Eds), Education for All: Global promises, national challenges.
(査読あり)pp. 453-491,Elsevier Science Ltd.
2007
Yamada, Shoko “From humanitarianism to trade promotion: the changing emphasis of Japanese development co-operation to Africa.”
African East-Asian Affairs: The China Monitor, June 2015, Issue 1 & 2,pp. 28-49. (査読あり)
2015
Yamada Shoko,
Fujikawa Kiyoshi,
Krishna Pangeni
“Islanders' Educational Choice: Determinants of the Students' Performance in the Cambridge International Certificate Exams in the Republic of Maldives.”
International Journal of Educational Development, Elsevier. Vol. 41, pp. 60-69. (査読あり)
2015
Yamada, Shoko “Introduction.” Special issue on Emergence of New Donors and Paradigm Shift in International Educational Aid: Exploring Asian Uniqueness and Diversity (Issue editor: Shoko Yamada)
Asian Education and Development Studies, Vol. 3, Issue 1, pp. 2-10. Emerald publishing.
2014
Yamada, Shoko “Japanese Educational Aid in Transition: Between the Aid Coordination and Unique Model.” Special issue on Emergence of New Donors and Paradigm Shift in International Educational Aid: Exploring Asian Uniqueness and Diversity (Issue editor: Shoko Yamada).
Asian Education and Development Studies, Vol. 3, Issue 1, pp. 76-94. Emerald publishing. (査読あり)
2014
Yamada, Shoko “Determinants of ‘Community Participation’: The Tradition of Local Initiatives and the Institutionalization of School Management Committees in Oromia Region, Ethiopia.”
Compare: Journal of Comparative Education. Vol. 44, Issue 2, 162-185. Taylor and Francis. (査読あり)
2014
Yamada, Shoko “The Discourse on Japanese commitment to Africa: The planning process of the Fourth Tokyo International Conference on African Development (TICAD IV)”
Journal of Contemporary African Studies. Vol. 29, Issue 3, pp. 315-330. Taylor and Francis. (査読あり)
2011
Yamada, Shoko “Who is the true bearer? The visible and hidden private cost of senior secondary education and equity in Ghana.”
Africa Today, Vol. 55, No. 3. pp. 63-82. Indiana University Press.
(査読あり)
2009
山田肖子 「援助.政策変動と大衆-エチオピア初等教育政策と村の学校-
『アフリカレポート』48号. pp. 26-30. アジア経済研究所
2009
山田肖子 「FTI政策プロセス:グローバルとナショナルの相克」
『国際教育協力論集』11巻2号. pp. 33-46. 広島大学
2008
山田肖子 「アフリカにおける教育セクタープログラムの特徴と課題」
『国際開発研究』13巻2号. pp. 81-94. 国際開発学会(査読あり)
2004
Yamada, Shoko ”Perspectives on Vocational Education in Africa.”
Journal of International Cooperation in Education, Vol. 4, No. 2, pp. 87-98. Hiroshima University.(査読あり)
2001
Yamada, Shoko “Education in the Discourse on Post-2015 and its Prospect: With Focus on Global Citizenship Education and Education for Sustainable Development.” Norrag News No. 55. 2014
Yamada, Shoko “A Road to Post-2015 Agenda Setting: The Japanese Case.”
Norrag News No. 49.
2013
Yamada, Shoko “The TICAD Process and the Discourse among Stakeholders”
NORRAG News No. 43, pp. 71-74
2010
Yamada, Shoko “The Discourse of the First Commissions on Education for Sub-Saharan Africa Does History Repeat Itself?”
NORRAG News No. 43, pp. 24-27.
2010



アフリカ  Africa

山田肖子 「エチオピアの近代学校教育」重田眞義・金子守恵編『現代エチオピアを知るための54章』明石書店 2017
山田肖子 「アフリカにおけるリテラシーと技能―特集にあたって―」特集編者『アフリカ教育研究』8号, pp. 1-10 2017
山田肖子 「解釈する能力と情報を反復する能力―アフリカ伝統社会での教育からの投影―」『アフリカ教育研究』8号, pp. 57-66. 2017
戸田真紀子
山田肖子
「コロニアリズムの展開」北川勝彦編『アフリカの歴史』ミネルヴァ書房 2016
 Yamada, Shoko
(Ed)
Post-Education-For-All and Sustainable Development Paradigm: Structural change and diversifying actors and norms. London: Emerald Publishing  
高根務, 山田肖子 (編著) 『ガーナを知るための47章』 pp. 294,明石書店 2011
山田肖子
(単著)
『国際協力と学校-アフリカにおけるまなびの現場』
pp. 230,創成社新書
2009
岡田亜弥, 山田肖子, 吉田和浩
(編著)
『産業スキルディベロプメント:グローバル化と途上国の人材育成』
pp. 241,日本評論社
2008
山田肖子 (編著) 『アフリカのいまを知ろう』pp. 245,岩波ジュニア新書 2008
山田肖子,
松田徳子
『アフリカにおける職業・産業人材育成(TVET)―変化する支援環境と人材需要への対応―』
pp. 79,国際協力機構
2007
Yamada Shoko,
Matsuda Noriko
Vocational and Industrial Human Resource Development through TVET in Africa: Changing Assistance Environments and Human Resource Demands.
pp. 102,Japan International Cooperation Agency and GRIPS.
2007
山田肖子 『「万人のための教育(Education for All: EFA)」国際開発目標が途上国内で持つ意味-エチオピア国における政府と家計へのインパクト-』pp. 26,政策研究大学院大学 (GRIPS) 2007
Yamada, Shoko Educational Finance and Poverty Reduction: The cases of Tanzania, Kenya, and Ethiopia.
pp. 26,GRIPS Development Forum Discussion Paper Series, No. 9.
2005
山田肖子 「教育セクターにおける公共財政とPRS」
pp. 24-43,笹岡雄一・山田肖子・平尾英治著『アフリカにおける貧困削減の制度形成』
GRIPS開発フォーラムディスカッションペーパーNo. 7.
2005
山田肖子 「教科書に見る民主主義と多文化共生:エチオピア連邦民主共和国における市民性教育」高橋基樹・大山修一編『開発と共生のはざまで―国家と市場の変動を生きる』「アフリカ潜在力」第三巻.京都大学出版会 2016
Yamada, Shoko “Domesticating Democracy? Civic and Ethical Education textbooks in Secondary Schools in the democratization Period of Ethiopia” in Williams, James H. (ed). (Re)Constructing Memory: School Textbooks, Identity, and the Pedagogies and Politics of Imagining Community. (査読あり)pp. 35-59,Sense Publishing. 2014
Yamada, Shoko “Making Sense Of The EFA From A National Context – Its Implementation, And Impact on Households In Ethiopia –” in Baker, David P. and Alexander W. Wiseman (Eds), Education for All: Global promises, national challenges. (査読あり)pp. 453-491,Elsevier Science Ltd. 2007
山田肖子 「ポストコロニアル教育言説と学校教育の機能及び実体:アフリカ伝統社会での教育からの投影(2)」『主体的学び』4号, pp. 113-124. 2016
Yamada, Shoko “From humanitarianism to trade promotion: the changing emphasis of Japanese development co-operation to Africa.”
African East-Asian Affairs: The China Monitor, June 2015, Issue 1 & 2,pp. 28-49. (査読あり)
2015
山田肖子 「学びの場としてのインフォーマルセクター:ガーナ国クマシにおける自動車修理徒弟のライフコース」シンポジウム「文化的・社会的環境で育つ子供:アフリカ子ども学の試み」報告
『チャイルドサイエンス:子ども学』Vol. 11, p. 57
2015
山田肖子 「解釈する能力と情報を反復する能力:アフリカ伝統社会での教育からの投影」『主体的学び』2号. pp. 101-114. 東信堂 2014
山田肖子 (報告)「特集:第一回アフリカ子ども学を語る会 討論要旨」
『アフリカ教育研究』3号.pp. 1-37. アフリカ教育研究フォーラム
2013
Yamada, Shoko “Equilibrium on Diversity and Fragility: Civic and Ethical Education Textbooks in Democratizing Ethiopia”
Journal of International Cooperation in Education. Vol. 14, No.2, pp. 97-113. Hiroshima University. (査読あり)
2011
山田肖子 「「住民参加」を決定づける社会要因-エチオピア国オロミア州における住民の教育関与の伝統と学校運営委員会」
『国際開発研究』20巻2号. pp. 107-126. 国際開発学会(査読あり)
2011
Yamada, Shoko “The Discourse on Japanese commitment to Africa: The planning process of the Fourth Tokyo International Conference on African Development (TICAD IV)”
Journal of Contemporary African Studies. Vol. 29, Issue 3, pp. 315-330. Taylor and Francis. (査読あり)
2011
山田肖子 「アフリカの教育と開発:学校教育と知識・技能習得の間」
『ワールドトレンド』185号. pp. 4-7. アジア経済研究所
2011
山田肖子 「アフリカ教育研究の歴史展開と現在:真の地域理解に向けて」
『アフリカ教育研究』1号. pp. 12-23. アフリカ教育研究フォーラム
2011
山田肖子, 李顔 「教育開発:現状と挑戦~山田肖子著「国際協力と学校」をめぐる討論」 『アフリカNow』90号. pp. 11-15. アフリカ日本協議会 2011
Yamada, Shoko “‘Traditions’ and Cultural Production: Character Training at the Achimota School in Colonial Ghana”
History of Education. Vol. 38, No.1, pp. 29-59. Taylor and Francis.
(査読あり)
2009
Yamada, Shoko “Who is the true bearer? The visible and hidden private cost of senior secondary education and equity in Ghana.”
Africa Today, Vol. 55, No. 3. pp. 63-82. Indiana University Press.
(査読あり)
2009
山田肖子 「援助.政策変動と大衆-エチオピア初等教育政策と村の学校-
『アフリカレポート』48号. pp. 26-30. アジア経済研究所
2009
Yamada, Shoko “Educational Borrowing as Negotiation: Reexamining the influence of American black industrial education model on British colonial education in Africa.” Comparative Education Vol.44, No 1, pp. 21-37. Taylor and Francis.(査読あり) 2008
山田肖子 「ガーナの後期中等教育にかかる家計支出と教育機会および質の公平性」『国際開発研究』16巻1号. pp. 1-19.国際開発学会(査読あり) 2007
山田肖子 「階層化.西欧化の中でのエリート女性像:植民地時代の女子教育がアイデンティティ形成に果たした意味(2006年度アフリカ学会大会「女性フォーラム」報告)」
『アフリカ研究』69号. pp. 175-179. 日本アフリカ学会
2006
Yamada, Shoko “Socio-Moralist Vocationalism and Public Aspirations: Secondary Education Policies in Colonial and Present-day Ghana.”
Africa Today, Vol. 52, No. 1, pp. 71-94. Indiana University Press.(査読あり)
2005
山田肖子 「20世紀初頭英領アフリカにおける女子教育」
アフリカレポート』41号. pp. 33-37.アジア経済研究所(査読あり)
2005
山田肖子 「「伝統」と文化創造‐植民地ガーナのアチモタ学校における人格教育」 『アフリカ研究』67号. pp. 21-40. 日本アフリカ学会(査読あり) 2005
山田肖子 「民主化と多文化共生:アフリカにおけるシチズンシップ教育への示唆」 『国際教育協力論集』8巻2号. pp. 75-87. 広島大学(査読あり) 2005
山田肖子 「アフリカにおける教育セクタープログラムの特徴と課題」
『国際開発研究』13巻2号. pp. 81-94. 国際開発学会(査読あり)
2004
山田肖子 「アフリカにおける内発的な教育理念と外生的カリキュラムの適応に関する課題」 『国際教育協力論集』7巻2号. pp. 1-13. 広島大学(査読あり) 2004
山田肖子 「ガーナの中等職業教育政策に対する国内外からの影響-植民地時代から現代まで-」
『国際教育協力論集』6巻1号. pp. 19-34. 広島大学(査読あり)
2003



産業人材育成と技術教育  Industrial Skills Development and Technical Education

山田肖子 「産業の町での徒弟修行:ガーナ国クマシ市で自動車修理修行をする若者」亀井伸孝・清水貴夫編『アフリカに生きる子どもの世界』昭和堂 2017
(予定)
山田肖子 「学習者が選び取る職業教育パス:ガーナ国クマシ県における自動車修理関連分野の事例から」『アフリカ研究』91号(査読あり) 2017
Yamada, Shoko Skills Development in the Context of the Sustainable Development Goals. Policy Brief No. 01/17, Skills Development Research Team, Nagoya University. 2017
Yamada, Shoko
Kyoko Taniguchi
Christian Otchia
Expected and Actual Skills of Young Workers in the Garment Industry of Ethiopia. Policy Brief No. 01/16, Skills Development Research Team, Nagoya University. 2016
山田肖子 「学びの場としてのインフォーマルセクター:ガーナ国クマシにおける自動車修理徒弟のライフコース」
シンポジウム「文化的・社会的環境で育つ子供:アフリカ子ども学の試み」報告
、『チャイルドサイエンス:子ども学』Vol. 11, p. 57
2015
山田肖子 「アフリカの教育と開発:学校教育と知識・技能習得の間」
『ワールドトレンド』185号. pp. 4-7. アジア経済研究所
2011
岡田亜弥, 山田肖子, 吉田和浩(編著) 『産業スキルディベロプメント:グローバル化と途上国の人材育成』pp. 241,日本評論社 2008
山田肖子,
松田徳子
『アフリカにおける職業・産業人材育成(TVET)―変化する支援環境と人材需要への対応―』 pp. 79,国際協力機構 2007
Yamada Shoko,
Matsuda Noriko
Vocational and Industrial Human Resource Development through TVET in Africa: Changing Assistance Environments and Human Resource Demands.
pp. 102,Japan International Cooperation Agency and GRIPS.
2007
山田肖子 「アフリカにおける産業人材育成と教育の役割」
『経済セミナー』639号. pp. 29-33. 日本評論社
2008
山田肖子 「アフリカにおける内発的な教育理念と外生的カリキュラムの適応に関する課題」 『国際教育協力論集』7巻2号. pp. 1-13. 広島大学(査読あり) 2004
山田肖子 「ガーナの中等職業教育政策に対する国内外からの影響-植民地時代から現代まで-」 
『国際教育協力論集』6巻1号. pp. 19-34. 広島大学(査読あり)
2003
Yamada, Shoko ”Perspectives on Vocational Education in Africa.”
Journal of International Cooperation in Education, Vol. 4, No. 2, pp. 87-98. Hiroshima University.(査読あり)
2001

関連研究プロジェクト / Related Research Project




市民性教育  Citizenship Education

山田肖子 「アフリカにおける市民形成:ポスト植民地主義と現代の市民性教育」佐藤学・北村友人編 岩波教育学講座第6巻『グローバル時代の市民形成』岩波書店 2016
山田肖子 「民主化と多文化共生:アフリカにおけるシチズンシップ教育への示唆」
『国際教育協力論集』8巻2号. pp. 75-87. 広島大学(査読あり)
2015
山田肖子 「教科書に見る民主主義と多文化共生:エチオピア連邦民主共和国における市民性教育」高橋基樹・大山修一編 『開発と共生のはざまで―国家と市場の変動を生きる』「アフリカ潜在力」第三巻. 2004
Yamada, Shoko “Domesticating Democracy? Civic and Ethical Education textbooks in Secondary Schools in the democratization Period of Ethiopia”
in Williams, James H. (ed). (Re)Constructing Memory: School Textbooks, Identity, and the Pedagogies and Politics of Imagining Community. (査読あり) pp. 35-59,Sense Publishing.
2003
Yamada, Shoko “Equilibrium on Diversity and Fragility: Civic and Ethical Education Textbooks in Democratizing Ethiopia”
Journal of International Cooperation in Education. Vol. 14, No.2, pp. 97-113. Hiroshima University. (査読あり)
2001



社会における教育の意味  Education in the Social Context

Yamada, Shoko “Historical Development of Education in Africa and Research about It,” George W. Noblit (ed). Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford: Oxford University Press. 2016
山田肖子 「ポストコロニアル教育言説と学校教育の機能及び実体:アフリカ伝統社会での教育からの投影(2)」
『主体的学び』4号, pp. 113-124.
2016
山田肖子 「ポストコロニアル教育言説と学校教育の機能及び実体:アフリカ伝統社会での教育からの投影(2)」 『主体的学び』4号, pp. 113-124. 2016
山田肖子 「学びの場としてのインフォーマルセクター:ガーナ国クマシにおける自動車修理徒弟のライフコース」
シンポジウム「文化的・社会的環境で育つ子供:アフリカ子ども学の試み」報告
、『チャイルドサイエンス:子ども学』Vol. 11, p. 57
2015
山田肖子 「解釈する能力と情報を反復する能力:アフリカ伝統社会での教育からの投影」 『主体的学び』2号. pp. 101-114. 東信堂 2014
山田肖子 (報告)「特集:第一回アフリカ子ども学を語る会 討論要旨」
『アフリカ教育研究』3号.pp. 1-37. アフリカ教育研究フォーラム
2013
山田肖子 「「住民参加」を決定づける社会要因-エチオピア国オロミア州における住民の教育関与の伝統と学校運営委員会」
『国際開発研究』20巻2号. pp. 107-126. 国際開発学会(査読あり)
2011
山田肖子 「アフリカ教育研究の歴史展開と現在:真の地域理解に向けて」
『アフリカ教育研究』1号. pp. 12-23. アフリカ教育研究フォーラム
2011
山田肖子, 李顔 「教育開発:現状と挑戦~山田肖子著「国際協力と学校」をめぐる討論」 『アフリカNow』90号. pp. 11-15. アフリカ日本協議会 2011
Yamada, Shoko “The Discourse of the First Commissions on Education for Sub-Saharan Africa Does History Repeat Itself?”
NORRAG News No. 43, pp. 24-27.
2010
Yamada, Shoko “‘Traditions’ and Cultural Production: Character Training at the Achimota School in Colonial Ghana”
History of Education. Vol. 38, No.1, pp. 29-59. Taylor and Francis.(査読あり)
2009
Yamada, Shoko “Who is the true bearer? The visible and hidden private cost of senior secondary education and equity in Ghana.”
Africa Today, Vol. 55, No. 3. pp. 63-82. Indiana University Press.(査読あり)
2009
山田肖子 「援助.政策変動と大衆-エチオピア初等教育政策と村の学校-」
『アフリカレポート』48号. pp. 26-30. アジア経済研究所
2009
Yamada, Shoko “Educational Borrowing as Negotiation: Reexamining the influence of American black industrial education model on British colonial education in Africa.”
Comparative Education Vol.44, No 1, pp. 21-37. Taylor and Francis.(査読あり)
2008
山田肖子 「ガーナの後期中等教育にかかる家計支出と教育機会および質の公平性」 『国際開発研究』16巻1号. pp. 1-19.国際開発学会(査読あり) 2007
山田肖子 「階層化.西欧化の中でのエリート女性像:植民地時代の女子教育がアイデンティティ形成に果たした意味(2006年度アフリカ学会大会「女性フォーラム」報告)」
『アフリカ研究』69号. pp. 175-179. 日本アフリカ学会
2006
Yamada, Shoko “Socio-Moralist Vocationalism and Public Aspirations: Secondary Education Policies in Colonial and Present-day Ghana.”
Africa Today, Vol. 52, No. 1, pp. 71-94. Indiana University Press.(査読あり)
2005
山田肖子 「20世紀初頭英領アフリカにおける女子教育」
アフリカレポート』41号. pp. 33-37.アジア経済研究所(査読あり)
2005
山田肖子 「「伝統」と文化創造‐植民地ガーナのアチモタ学校における人格教育」 『アフリカ研究』67号. pp. 21-40. 日本アフリカ学会(査読あり) 2005
山田肖子 「アフリカにおける内発的な教育理念と外生的カリキュラムの適応に関する課題」 『国際教育協力論集』7巻2号. pp. 1-13. 広島大学(査読あり) 2004
山田肖子 「ガーナの中等職業教育政策に対する国内外からの影響-植民地時代から現代まで-」
『国際教育協力論集』6巻1号. pp. 19-34. 広島大学(査読あり)
2003



比較教育学  Epistemology and Practices of Comparative Education

Yamada, Shoko “Comparative Education in Japan.” In Birimah, Karen (Ed). Comparative Education for African Learners. 2016
Yamada, Shoko “Patterns in Japanese Comparative Education Practices: A Contrast with North America and Greater China.” Educational Studies in Japan: International Yearbook No. 10, Japan Society of Education Studies. p.p. 5-17 2016
Yamada, Shoko “The Constituent Elements of Comparative Education in Japan: A Comparison with North America.”
Comparative Education Review, University of Chicago Press. Vol. 59, no. 2, pp. 234-260.(査読あり)
2015
Sugimoto Hitoshi,
Nishino Setsuo,
Yamada Shoko
“50 years of the Japan Comparative Education Society.”
Newsletter of the World Council of Comparative Education Societies. No.4, pp. 1-17
2015
Yamada, Shoko “Constructs of a Space of Comparative Education: Findings from a Survey of Members of Japan Comparative Education Society and Their Publications”
International Journal of Comparative Education and Development, Vol. 16, No. 1, pp. 31-48. University of Hong Kong. (査読あり)
2014
山田肖子 「発展途上国教育研究を通じて.方法論.研究パラダイムを考察する」
『科研費NEWS』2014, Vol. 2.
2014
山田肖子, 森下稔
(編著)
『比較教育学の地平を拓く: 多様な学問観と知の共働』
pp. 442,東信堂
2013
Yamada, Shoko,
Jing Liu
“Between Epistemology and Research Practices: Emerging Research Paradigms and the Tradition of Japanese Comparative Education” in Weidman, John and William James Jacobs (Eds). Beyond the comparative: Advancing Theory and Its Application to Practice A Festschrift in Honor of Rolland Paulston.
(査読あり)pp. 371-393,Sense Publishing.
2011
山田肖子 「日本の比較教育学における伝統と多様化:学会員アンケートと学会誌掲載論文の傾向分析から」『比較教育学研究』42号. pp. 140-158. 比較教育学会 2011
山田肖子 「教育開発研究における社会学的アプローチ」
『国際教育協力論集』10巻3号. pp. 41-54. 広島大学(査読あり)
2007

関連研究プロジェクト / Related Research Project