Introduction 2(to) International Development

"Japanese Development Model" Cluster

.

.

「国際開発入門:日本型開発モデルクラスター」

.

The country of the rising sun, once again .....?

.

 2002 Thematic Cluster Syllabus

(April 2002)


Cluster Manager: Prof. CHO Du-Sop (Cho斗燮助教授)

Participating Professors: Prof. CHO Du-Sop, Prof. Shigeru OTSUBO, Prof. Yutaka OTSUKA (DID); Prof. Hisae NAKANISHI (DICOS)

Meeting Dates: May 15 (1:00-3:00 p.m.), May 22 (1:00-2:30 p.m.), and May 29 (1:00-3:00 p.m.)

Classes are conducted in English and Japanese.


Cluster Agenda

In this Japanese Development Model Cluster, themes/issues such as the Japanese management/production model (once called the best practice in the world), the “success story” of Japan’s post-war economic development (and the underlying macro-/micro-economic factors), the characteristics of the Japanese-style educational development, and the linkage between the emergence of Japanese-style management and the formation of Japanese women will be discussed. The cluster allows foreign students to study the Japanese development experience and Japanese students to review it. Arguments/discussions in this cluster should shed some light on the issues of universality, uniqueness, and applicability of the Japanese Development Model nurtured during the half century after WWII.



本クラスターでは、世界の「ベストプラックティス(Best Practice)」ともいわれた日本型経営・生産モデル、戦後日本経済の奇跡的な復興を支えたマクロ・ミクロ要因分析、日本型教育開発のあり方、日本型資本主義の発展過程における女性の地位形成などをテーマとして取り上げる。講義の狙いは、留学生には日本の開発経験を学んでもらう、そして日本人院生にはそれを再確認してもらう機会のそれぞれの提供を目指すが、最終的には、戦後50年を通じて作り上げてきた「日本型開発モデル」の普遍性・特殊性・移転可能性を問い詰める契機にしたい。



Cluster Schedule: Themes and Issues

Pay attention to the Course Bulletin Board on the web.

May 15



Prof. Otsubo
Prof. Cho

Japanese System of Economic Development: Success, Stagnation, and Structural Reform


This lecture reviews the “success story” of Japan in her post-war economic development. The evolution of favorable macroeconomic factors such as a high savings rate, a high rate of productivity growth, and a unique labor supply mechanism facilitated economic growth. Japan-specific elements of the market framework, such as “life-term” employment, keiretsu business relations and a main bank system, are believed to have complemented those favorable macroeconomic factors. Strong and close cooperation and information exchange between business (private) and government (public) sectors contributed to this miraculous recovery from the destitution of WWII. A series of government medium-term “economic plans” introduced feasible development scenarios to the Japanese nation, and contributed to the formation of a common strategy, which in turn was supported by a consensus-based national development agenda of catching up with industrialized economies. However, this economic framework with Japan-specific elements tuned out to be an obstacle in the post catch-up era. The Japanese system of national development has not yet been properly adjusted to a changing economic/social environment that includes the aging of population, a shift in the dynamic core of economic activities from standardized mass-production types to information and knowledge-based activities, and the rapid globalization of economic activities.



日本型経済発展システム:成功、沈滞、そして構造改革


本講義では、日本の戦後経済発展の「成功秘話」を検証する。高い貯蓄率、高い生産性上昇率、そして独特な労働供給メカニズム等の有利なマクロファンダメンタルズの展開が戦後経済成長を支えた。日本型市場フレームワークの要素である、生涯雇用、系列取引、メインバンク制度等が、これらマクロファンダメンタルを補完したと考えられている。企業(民間)セクターと政府(公共)セクターとの親密な協同が、第2次世界大戦後の窮乏からの日本経済の奇跡的な復興を可能にしたとされる。幾つもの、政府の中期経済計画が、国民に、可能な発展のシナリオを提供し、種々の経済主体に共通の戦略を導入することに寄与した。これはまた、先進国にキャッチアップするという国民総意の開発課題に支えられていた。しかしながら、これら日本独自の経済フレームワーク諸要素の中には、キャッチアップ達成後の経済成長にとって障害となるものが多々現れることになる。日本型国家開発システムは、人口高齢化、標準化された大量生産型経済活動から情報や知識ベースの産業へのダイナミック・コアの変遷、経済活動の急速なグローバル化などの経済社会変革の進行に未だ適応出来ていないのである。



What is the Japanese Management Model?


(Missing Inputs from Prof. Cho)



日本的経営ってどんなもの?


日本経済の高度成長は日本企業の競争優位の持続的な高度化によって達成されたものであると言っても過言ではない。日本企業、なかでも製造企業は、外部技術の吸収過程において天才的な才能を発揮しただけでなく、自ら改善・イノベーションを付け加えることによって、欧米企業にはない新しい競争優位を創造してしてきた。日本企業の競争優位が個別のコスト、品質、納期、柔軟性を超えたその総合性にあることが明らかになるにつれ、それを支える要因を個別要因の連鎖、すなわち経営生産システムに求める動きが出てきた。いわゆる日本型経営生産システムの登場である。その定義やシステムを構成する部品の種類をめぐってはまだ意見の不一致もあるが、このシステムは、「リーン生産方式」ともいわれ、一世を風靡したことは間違いない。「ベストプラクティス」として世界的な学習の的になった。しかしながら、日本経済の長期低迷と日本製造業の地盤沈下がつづく現在は、システムの機能不全を指摘する声も多く、システムそのものの存在を否定する動きもある。本講義では、こうした日本型経営・生産システムの発生、成長、成熟のプロセスを概観しながら、その環境適応性を検討する。


May 22



Prof. Otsuka

Characteristics of Japanese-style Educational Development


After World War II, Japan vigorously recovered from the destruction caused by the war and had quick and remarkable development. In searching for the key of the success of the Japanese economy, the existence of a labor force of good quality cannot be overlooked as one of the important factors. Such labor force of good quality has been fostered by the relatively high standard of the well-established educational system. In many countries of the world an argument attributing Japan’s economic success to her educational success once prevailed. What are the concrete characteristics of Japanese education which has supported the economic success? Although the existence of a so-called “Japanese model” concerning educational development may be controversial, when it comes to the characteristics of Japanese education, it is definitely insufficient to look only at the current situation or to discuss the post-war development. It is necessary to consider the long process of historical development before and after Japan started modernizing her education in the Meiji period. At the same time, it is necessary not only to emphasize the positive aspects of educational development such as high enrollment rate, homogenized teaching, high academic achievement of students and well-trained teachers in connection with the economy, but to refer to the negative aspects including pathological phenomena such as school violence, bullying, students not attending school, which have been serious in recent years. Something can also be learned by many developing countries from these negative aspects. Thus, both success and failure which Japanese education has experienced will be discussed in this lecture.



日本型教育開発の特質


第二次大戦後、戦争による廃墟の中から日本は力強く蘇り、迅速かつ驚異的な発展を遂げた。日本経済の成功の鍵を探る試みの中で、重要な原因の一つとして良質な労働力の存在を見逃すことはできない。そうした良質の労働力は十分に整備された相対的に高水準の教育システムの中で育まれてきた。日本経済の成功を教育の成功と結びつけて論じることが諸外国で広く流行した時期があった。それでは、日本経済の成功を支えた教育とは具体的に如何なる特質をもっていたのか。教育発展の日本モデルなるものが存在するか否かについては議論もあろうが、日本教育の特質を論じるとなれば、単に現状を見るだけであったり、戦後の教育発展を論じるだけでは不十分であり、明治期の教育近代化前後からの長い史的発展過程をも視野に入れることが必要である。同時に、経済との関係から、高い就学率、均一的な教育の質、児童・生徒の高い学力、よく訓練された教師など、教育発展のプラスの側面ばかりを強調することなく、近年深刻さを増している校内暴力、いじめ、不登校といった種々の教育病理現象をはじめ、マイナスの側面にも言及する必要がある。これら負の側面は多くの途上国にとって「反面教師」としての役割を果たかもしれない。本講義では、このように日本の教育が経験してきた成功と失敗の双方を論じることとする。


May 29



Prof. Nakanishi

Construction of Japanese Women in the Process of the Development of Japanese-style Capitalism


As is often pointed out, Japanese-style capitalism has developed within the framework of political, economic, and taxation systems that have been linked with the life-time employment system. These systems that enabled Japan to achieve rapid economic development have determined the positions of Japanese women. This lecture discusses the linkage between the emergence of Japanese-style management and the formation of Japanese women’s social and economic status, particularly after World War II. This class ultimately addresses the issue of how Japanese society can realize so-called gender equity in the future.



日本型資本主義の発展過程における日本女性の地位形成


日本型資本主義は、日本的生産と企業社会の構築を支えるさまざまな制度的枠組みとともに発展してきた。日本女性の地位は、終身雇用、年功賃金と人事考課、経済の二重構造、税制などの制度のなかで規定され形成されてきた。専業主婦、女性のパートタイマーの出現が、いかに日本的経営システムの実現と不可分の関係にあったかあるいはあるかを、特に戦後の高度経済成長期に焦点を合わせて考察する。また、今後の日本社会でジェンダー的公正を実現していくにはどのような課題があるかを討論する。





Textbooks and Readings

May 15

Required Readings (Japanese System of Economic Development):


・Prof. Otsubo's Power Point Presentation Notes


Recommended Readings (Japanese System of Economic Development) :
(Book reviews are imported from Amazon.co.jp.)


・岡崎哲二。「工業化の軌跡――経済大国前史」 20世紀の日本シリーズ(5)、読売新聞社 ; 1997.

日清戦争以後、途上国日本の経済は、戦争と平和の波間で成長を続けた。市場メカニズムと計画メカニズムが葛藤した太平洋戦争の戦時体制下で、戦後の高度成長を準備した諸制度が生まれ、焼け跡の中に残された。マクロ経済の手法と豊富な図表を駆使し、20世紀前半の日本経済の変転を探る。


・小浜裕久、渡辺真智子。「戦後日本経済の50年―途上国から先進国へ」日本評論社 ; 1996.

戦争直後の日本経済の実態から、経済の空洞化が懸念される現在までの半世紀にわたる経済の流れを実証的に分析。日本の構造変化、技術革新と制度改革、政府と民間の関係、などを中心に論じる。


・小浜裕久。「戦後日本の産業発展」日本評論社 ; 2001.

高度経済成長以前、発展途上国に過ぎなかった日本が、半世紀を経ずして、世界第2位の経済大国になった軌跡を、開発経済学のフレームワークから分類する。


・Inkstar, Ian. Japanese Industrialisation: Historical and Cultural Perspectives (Routledge Studies in the Modern History of Asia). London: Routledge, 2001.

Japan's escape from colonialism and its subsequent industrialization has created an economy to rival that of the Unived States. This comprehensive volume examines how this rapid change of fortunes occurred, and the impact it has had on East Asia and the world at large.


・Franks, Penelope and J.A.A. Stockwin. Japanese Economic Development. London: Routledge, an imprint of Taylor & Francis Books Ltd., 1999.

This newly revised, clearly-presented book looks at Japan's economic history from the nineteenth century through to World War II. Working within a framework based on the theories and approaches of development studies, Penelope Francks demonstrates the relevance of Japan's pre-war experience to the problems facing developing countries today, and draws out the historical roots of the institutions and practices on which Japan's post-war economic miracle was based. New features for the second edition include fresh theoretical perspectives, additional material derived from new sources, an increased number of case studies and fully up-dated references and bibliography. This broad-ranging work is both topical and easy-to-use and will be of immense use to those seeking an understanding of Japanese economic development.


・Ohno, Kenichi and Izumi Ohno eds. Japanese Views on Economic Development. London: Routledge, an imprint of Taylor & Francis Books Ltd., 1998.

This book is the first systematic exposition of the Japanese approach to economic development and transition policy in the English language. Broad in scope, it touches on history, economic anthropology and politics.




Required & Recommended Readings (Japanese Management Model):


・ 『リーン生産方式が世界の自動車産業をこう変える』ジェームズ・P・ウォマック他

・ 『現代経営学入門』土屋守章著

・ 『日本的経営生産システムと東アジア』板垣博編著


May 22

Required & Recommended Readings:


・天野郁夫『日本の教育システム』、東京大学出版会、1996年

・市川昭吾『教育システムの日本的特質−外国人がみた日本の教育』、教育開発研究所、1988年

・U.S. Department of Education. Japanese Education Today. 1987

・Rohlen, Thomas. Japan’s High School. University of California Press, 1983

・Cummings, William, K. Education and Equality in Japan. Princeton University Press, 1980

・Shields,James J. ed. Japanese Schooling : Patterns of Socialization, Equality, and Political Control. Pennsylvania State University Press , 1993

May 29

Required & Recommended Readings:


・森田成也著「資本主義と性差別――ジェンダー的公正をめざして」青木書店1997年

・上野千鶴子著「近代家族の成立と終焉」岩波書店 2000年

・山田昌弘「転換期の家族政策」『特集 家族・ジェンダーと社会政策』II章 東信堂

2000年



Internet Resources

May 15

In Prof. Otsubo’s Homepage on the GSID Website, visit "On Japanese Economy" corner:
"Exploration of Economics/Intn’l Development Resources"


May 22

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT):
http://www.mext.go.jp/english/ (English)
http://www.mext.go.jp/ (Japanese)

May 29